Czym jest piękno? I czy jest nam to potrzebne w sztuce i designie? (2023)

PrzezEmily Gosling

(Sztuka komputerowa)

opublikowany

Czym jest piękno? Czy to naprawdę jest w oku patrzącego? Pytamy ekspertów.

Czym jest piękno? I czy jest nam to potrzebne w sztuce i designie? (1)

Czym jest piękno? Cóż, piękno to słowo na sześć liter i ładną, zwłaszcza jeśli chodzi o pracę w branżach kreatywnych, ale chociaż istnieje stare powiedzenie, że „jest w oku patrzącego”, niektórzy twierdzą, że to, co jest (i jest) t piękny) jest daleki od subiektywności.

Słownik oksfordzki definiuje piękno jako „połączenie cech, takich jak kształt, kolor lub forma, które zadowalają zmysły estetyczne, zwłaszcza wzrok”. Ale wszyscy wiemy, że to coś więcej: często mówimy, że ktoś jest piękny lub ma piękną duszę.

Piękno jest więc mgliste – nie zależy od pewnych walorów estetycznych, ale ma głębszy rezonans, który dotyczy bardziej uczuć niż kompozycji czy koloru. Gdyby to było takie proste, wszyscy tworzylibyśmy rzeczy, które powszechnie uważano za piękne. (Jeśli chcesz skupić się na własnych kreacjach, zapoznaj się z naszym przewodnikiem potechniki malarstwa olejnegolub naszjak rysowaćsamouczki).

Czym jest piękno?

Maria-Alina Asavei jest wykładowcą i pracownikiem naukowym na Wydziale Rosyjskim i Europy Wschodniej Instytutu Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Karola w Pradze oraz niezależną kuratorką sztuki współczesnej. „Często nie udaje nam się wyjaśnić, co rozumiemy przez„ piękno ”, nawet jeśli używamy tego słowa dość często, przy różnych okazjach, związanych ze sztuką lub niezwiązanych ze sztuką” – pisze w esejuPiękno i sztuka krytyczna: czy piękno stoi w sprzeczności z zaangażowaniem krytyczno-politycznym?.

Asavei kontynuuje: „Kiedy doceniamy, że coś ma piękno, domyślnie akceptujemy, że X jest źródłem pozytywnej wartości estetycznej lub pozytywnej oceny estetycznej. W historii estetyki filozoficznej istnieje wiele teorii i definicji piękna. teorie te łączą doświadczenie piękna z pewnym rodzajem przyjemności i radości”.

Czym jest piękno? I czy jest nam to potrzebne w sztuce i designie? (2)

Jednak wielu twierdzi, że z samej naszej natury istnieje pewien uniwersalny zestaw wskaźników, które określają piękno. Alan Moore, były projektant i typograf, który pracował pod opieką guru typografii Alana Fletchera i pełnił funkcje m.in. szefa sztuki w Publicis w Londynie, teraz całą swoją karierę koncentruje na pięknie w projektowaniu i jego roli w odnoszących sukcesy biznesach.

Jednak jego spojrzenie na piękno nie dotyczy tego, jak coś wygląda: często mówi o tym w kategoriach teorii względności Einsteina, twierdzenia Diraca, duchowości i praw natury. „Na poziomie atomowym wszystko jest połączone; tańczą i przyciągają się do siebie na poziomie nuklearnym. Prawo natury szuka symetrii i harmonii, a nawet w przeciwieństwach się uzupełniają: mamy noc i dzień, w górę iw dół. Wszyscy jesteśmy zbudowani z tego samego materiału molekularnego, więc intuicyjnie wyczuwamy piękno – wiemy, że jest siłą wzmacniającą życie”.

(Video) Po co nam sztuka?

Jako projektant Twoim obowiązkiem jest przynosić światu tylko dobre rzeczy

W związku z tym Moore postrzega piękno nie tylko jako symetrię, ale jako regenerację: pierwsza zasada termodynamiki, znana również jako zasada zachowania energii, stwierdza, że ​​energii nie można ani stworzyć, ani zniszczyć; energia może być przenoszona lub zmieniana tylko z jednej postaci w drugą. Jest to nierozerwalnie związane z dobrym projektem. „Chodzi o ideę sprowadzenia dobra na świat i regeneracji” – mówi Moore. „Ludzie naprawdę łączą się z ideą pięknych ludzi, ponieważ odnosi się ona do wartości, odnosi się do etyki. Musisz pomyśleć o tym, czy ktoś zapytałby cię jako projektanta:„ Czy to najpiękniejsza decyzja, jaką mogliśmy podjąć? Jeśli to widzisz, to jako projektant twoim obowiązkiem jest przynosić światu tylko dobre rzeczy”.

Czy piękno jest przydatne?

To duże koncepcje, ale coraz częściej projektanci muszą myśleć o nich w czasach kryzysu klimatycznego i politycznych zawirowań. Są tak samo ważne (i jako takie „piękne”) jak to, jak dobrze wygląda ich typ lub jaki Pantone wybiorą.

Chodzi także o użyteczność: Moore zwraca uwagę, że „Matka Natura działa celowo we wszystkim, co robi”. W książce legendarnego projektanta Paula Randa z 1947 rMyśli o projektowaniustwierdził, że „w idealnym przypadku piękno i użyteczność wzajemnie się generują”; połączenie obu jest osiągnięciem szczytu projektowania. „Komunikacja wizualna każdego rodzaju… powinna być postrzegana jako ucieleśnienie formy i funkcji: integracja piękna i użyteczności”.

Chociaż nie pomaga nam to zdefiniować, co jest, a co nie jest piękne, podkreśla pojęcie piękna jako koncepcji, którą wszyscy rozumiemy, ale może być zmienna i zależna od kontekstu. Asavei powtarza ten pogląd: „To, co wiemy o zdarzeniu lub przedmiocie, a także nasz światopogląd i wartości moralne, zawsze determinuje nasze postrzeganie tego, co jest piękne, dlaczego jest piękne, a co nie jest piękne”.

Jest rzeczą oczywistą, że to, co jest, a co nie jest uważane za piękne, zmieniało się na przestrzeni dziejów, czy to w sztuce, designie, czy w ludzkiej postaci (szczególnie w przypadku kobiet – pomyśl o fetyszyzowaniu pulchności, gdy oznaczała bogactwo w epoce renesansu; „heroinowy szyk” lat 90. waifs; dzisiejszy duży tyłek w stylu Kardashianów, wąska talia, duże usta).

Na jednym końcu historycznego spektrum definicji piękna znajduje się „racjonalne rozumienie piękna i poszukiwanie sprowadzenia esencji do formuł i modeli do zastosowania”, jak Alan Powers, autor projektów i profesor architektury i historii kultury na Uniwersytecie z Greenwich umieszcza goPiękno: krótka historia.

Było to widoczne w okresie renesansu, kiedy panowało przekonanie, że piękno opiera się na liczbach „podobnych do harmonii muzyki i ruchów planet”. Na drugim końcu jest znacznie bardziej romantyczne pojęcie, takie jak średniowieczne postrzeganie piękna jako części „boskiego porządku” lub „piękno jest prawdą, prawda jest pięknem” poety Johna Keatsa z jego Ody o greckiej urnie.

Potem pojawił się modernizm: wszystko zostało rozebrane do najbardziej podstawowych elementów, co nadal odgrywa ogromną rolę w dzisiejszej, często wzorowanej na Szwajcarii, kochającej siatkę edukacji projektowej. To daleko idące zmiany kulturowe (przynajmniej w świecie zachodnim) związane z powstaniem modernizmu pod koniec XIX i na początku XX wieku przyniosły wcześniejsze walory dekoracyjne wzorów i bogatych stylów liter w druku lub dekoracyjne rozkwity architektury które wcześniej dominowały, wypadają z łask. Odnotowano również szybkie przejście w kierunku konstrukcji opartej na uproszczeniach i nadaniu priorytetu sztywnym proporcjom i funkcjonalności.

To zapoczątkowało niechęć do uznania piękna za podstawową wartość, która trwa do dziś. Idea piękna jest (być może podświadomie) postrzegana przez wielu jako banalna lub staroświecka – zasada estetyki kłócąca się ze sztywnymi ramami projektowania XXI wieku. Dzielący krytyk sztuki Guardian, Jonathan Jones, napisał w 2012 roku artykuł o odrzuceniu piękna w sztuce współczesnej, który zrównał ten pogląd ze znacznie starszymi przekonaniami, że „piękno jest najniebezpieczniejszą ideą w sztuce… Kusi i dezorientuje, inspiruje i miażdży” i że „piękno było czczone jako najwyższa wartość artystyczna i oczerniane jako pogańska pokusa”.

Wartość piękna

Czym jest piękno? I czy jest nam to potrzebne w sztuce i designie? (4)

Jednak w projektowaniu nie tyle chodzi o „pogańskie pokusy” czy niebezpieczeństwa, ile o skupienie się na rozwiązywaniu problemów, podążaniu za formą, rygorze konceptualnym i ewolucji technologii, które wpływają na sposób postrzegania interfejsów, oprogramowania, a nawet projektowania druku. Gdy pojawiły się siatki i zasady, piękno w jego bardziej tradycyjnym znaczeniu zniknęło. Jak ujął to Alan Powers: „Ideał czystej geometrii pozostaje głęboko zakorzeniony w zachodniej świadomości jako podstawa piękna. Dobrze współgra z ideą, że piękno to dziedzina ekspercka, niedostępna dla niewytrenowanego umysłu”.

Jednak jednym z projektantów, który konsekwentnie sprzeciwia się poglądowi, że piękno jest nieważne, subiektywne lub „niedostępne dla niewprawnego umysłu”, jest Stefan Sagmeister. W swoich przemówieniach i książceSagmeister & Walsh: Piękno, stworzony z Jessicą Walsh, wykorzystuje liczne przykłady naukowe i kulturowe, aby wskazać, że piękno jest dalekie od bycia „w oku patrzącego” (zwraca uwagę, że wyrażenie to zyskało na znaczeniu dopiero dzięki wersowi stwierdzającemu jako takie w Margaret Wolfe Powieść Hungerforda z 1878 roku, Molly Bawn).

Podczas przemówień Stefan pokazał słuchaczom slajd z pięcioma różnymi kolorami, kolejny z pięcioma różnymi kształtami i poprosił ludzi o głosowanie na swojego faworyta. Wyniki są prawie identyczne, gdziekolwiek i kiedykolwiek to zrobi (okazuje się, że kółka i niebieski lub fioletowy wychodzą na górze). Jasne, to prymitywny eksperyment, ale wiele mówi o tym, że nasze gusta nie są tak wyjątkowe ani subiektywne, jak moglibyśmy sądzić. Stefan często obwinia modernizm za dewaluację piękna i podejrzenie, że piękna praca może nie być traktowana poważnie lub wyśmiewana jako jedynie dekoracyjna lub komercyjna.

Czym jest piękno? I czy jest nam to potrzebne w sztuce i designie? (5)

Aby uniknąć tego ryzyka, w szkołach projektowania mocno ułożono siatkę jako bezpieczne, czyste, racjonalne rozwiązanie, do tego stopnia, że ​​​​stała się ona nieekspresyjna, wykluczając fizyczne piękno. Jan Tschichold – jeden z najsłynniejszych propagatorów nowożytnych ideałów poprzez swójNowa typografia- w końcu wrócił do swojego wyznania modernistycznych wartości, opisując modernizm jako „z natury autorytarny i faszystowski” oraz styl, który stał się „domyślnym”, pozbawionym dowcipu i innowacji.

Społeczeństwo zareaguje na każdą próbę rehabilitacji piękna

Chociaż jego tekst jest nadal podstawą edukacji projektowej, Tschichold poszedł dalej, mówiąc, że projektant nie musi być pomysłowy ani innowacyjny, aby tworzyć prace projektowe oparte na siatce. Pomimo tego oczywistego ciągłego wyrzekania się przez wielu projektantów piękna jako priorytetu, „istnieje każdy powód, aby ponownie z nim pracować” – mówi Powers. Cytuje badania MORI, które pokazały, że „opinia publiczna ceni piękno i chce go nie tylko w swoich domach, ubraniach i innych rzeczach osobistych, ale także na świeżym powietrzu, w przestrzeni publicznej i życiu publicznym… zwłaszcza w tych trudnych czasach, opinia publiczna zareaguje do wszelkich prób rehabilitowania piękna”. Projektanci, uwaga!

Poglądy Alana Moore'a odzwierciedlają to i dowodzą znaczenia piękna w projektowaniu komercyjnym: „Piękno to potężna cecha, którą musi posiadać biznes”, napisał wBiznesowe uzasadnienie piękna, pierwotnie opublikowany w Management Today. „Ludzie doświadczają świata jakościowo, a nie ilościowo… badanie Temkina pokazuje, że klienci, którzy mają pozytywne emocjonalne doświadczenia z firmą, sześć razy częściej kupują więcej, 12 razy częściej polecają i pięć razy częściej wybaczają błąd”. To oczywiście przeczy wszelkim podejrzeniom, że piękno w pracy twórczej nie pełni żadnej funkcji lub służy jedynie celom dekoracyjnym.

Mówi, że zaangażowanie Alana Moore'a w głoszenie wartości piękna zrodziło się z momentu „drogi do Damaszku”. To przyszło po wielu latach pracy dla różnych organizacji i agencji i jego poglądzie, że w sposobie, w jaki pracowali, istniała „forma krótkowzroczności: zarabianie pieniędzy za wszelką cenę, dopóki nie kosztowało ich wszystko”, mówi. „Byłem bardzo zły na chciwość obecnych branż, czy to telewizji, radia czy prasy. Pomyślałem:„ to nie jest w porządku, wypieramy ideę, że dobre życie to życie zrodzone z konsumpcji materialnej – nic do roboty z bogactwem życia”.

(Video) Anda Rottenberg: po co nam sztuka i Muzeum Sztuki Nowoczesnej? Czy będziemy burzyć pomniki JP2?

Jeśli tak wiele przemawia za pięknym designem, to dlaczego w ostatnich latach, a nawet dziesięcioleciach, projektanci przenieśli się nie tylko w stronę funkcji zamiast formy, ale celowo „brzydkiego” projektu: postironicznego zderzenia krojów pisma i tak dalej? Sugerujemy, że dzieje się tak, ponieważ taka praca wcale nie jest brzydka, gdy jest dobrze wykonana, ale to, co rozumiemy przez piękno, radykalnie się zmieniło.

Natura i piękno

Alan Moore zwraca uwagę, że jeśli wszystko w przyrodzie jest piękne, a przyroda rozwija się dzięki różnorodności i regeneracji, to sposób, w jaki postrzegamy to, co jest, a co nie jest piękne lub atrakcyjne estetycznie, będzie się wyraźnie zmieniać w czasie. Dlatego pojęcie piękna jako reprezentacji subiektywnej, estetycznej przyjemności lub czegoś czysto estetycznego z niewielkim intelektualnym lub konceptualnym podłożem jest czymś, co projektanci, którzy uważają swoją rolę za po prostu „rozwiązywanie problemów”, mogą chcieć przemyśleć na nowo.

Rzeczywiście, Jonathan zwraca uwagę, że dzieła sztuki, które unikają piękna, mogą być w modzie; ale kiedy już „przyjrzymy się temu poważnie”, idziemy i oglądamy wspaniałe zdjęcia, filmy, czasopisma - prawdziwą sztukę naszych czasów. sugeruje, że świetny układ redakcyjny lub staranny dobór krojów pisma, dobrze wyreżyserowana kampania, a nawet film firmowy ma taką samą potrzebę piękna, jak dzieło sztuki stworzone po prostu dla sztuki.

Czym jest piękno? I czy jest nam to potrzebne w sztuce i designie? (6)

Jedna nowa platforma promująca radykalnie nowe i innowacyjne pomysły dotyczące tego, co piękneOszołomiona piękność. Wprowadzony na rynek pod koniec 2018 r., a wyreżyserowany przez Bena Ditto, który jest także dyrektorem kreatywnym Ditto Publishing, pod kierownictwem kreatywnym Isamayi Ffrench, para wniosła na platformę bardziej prowadzony przez Internet, przypominający fantasy, czasami inspirowany gore/horrorem wygląd .

Platforma określiła swoją misję jako „celebrowanie tożsamości, wyrażania siebie i kreatywności poprzez transformacyjną moc piękna”. Oznacza to, że obok zakrywania twarzy i produktów duży nacisk kładzie się na sztukę. Dzieła obejmują zarówno seksualność kobiet matek, usuwanie sutków i inne „ekstremalne modyfikacje ciała”, jak i profile kreatywnych programistów i artysty, który twierdzi, że „już żyjemy w grze wideo”.

Piękno jest kwestią osobistą, a platformy takie jak Instagram pomogły ludziom wykorzystać piękno na swoich warunkach

Ta idea kreatywności i autoekspresji jako integralnej części piękna sprawiła, że ​​projekt strony jest całkowicie futurystyczny, z użyciem mętnej, metalicznej czcionki, która unosi się na stronach, jaskrawych, neonowo zielonych linii, aby rozbić siatkę witryny i sekcje, które są głównie obrazami prowadził, wyraźnie biorąc przykład lub dwa z niektórych platform do udostępniania obrazów. Jest to dalekie od zwykłego wyglądu publikacji o urodzie lub modzie: wszystkie czyste, schludne układy; biała przestrzeń, kobiecość i nagłówki nagłówków zapisane czarnymi, tradycyjnymi literami szeryfowymi. „To piękno ery mediów społecznościowych”, jak to ujął Ffrench.

„Piękno jest kwestią osobistą, a platformy takie jak Instagram pomogły ludziom wykorzystać piękno na ich warunkach” — mówi redaktorka Dazed Beauty, Nellie Eden. „Nasz projekt opiera się na konwergencji branży kosmetycznej i technologicznej. Kiedy mówimy o urodzie, nie chodzi o produkty ani o to, kto jest twarzą YSL – chodzi o to, co nastolatek w Polsce robi ze swoimi soczewkami kontaktowymi”.

Czym jest piękno? I czy jest nam to potrzebne w sztuce i designie? (7)

Eden kontynuuje: „Dazed Beauty ma charakterystyczną osobowość: możesz umieścić na Instagramie coś, co ludzie uznają za obrzydliwe, przerażające lub dziwne, i to jest fantastyczne, ponieważ obrazy piękna stały się tak odkażone i dalekie od tego, co to znaczy być człowiekiem… Zawsze powiedzmy, żeby było dziwniejsze, bardziej dygresyjne lub niejasne”. Te prezentacje wybiegających w przyszłość, celowo „dziwniejszych” lub „przerażających” nawiązują do tego, co piękne o tym, co może uczynić ich pracę piękniejszą, i o swoim podejściu do tego.

Piękno, stwierdza Powers, „jest kultywowane poprzez głębsze zrozumienie tego, co już mamy, oraz poprzez troskę i docenianie wyjątkowych cech miejsc, w których żyjemy”. Dodaje: „powinniśmy zobowiązać się do lepszego życia za mniej. Być może kluczową rzeczą jest mieć pewność, że piękno ma znaczenie, i nie bać się reakcji”. Ale nie chodzi tylko o te głębsze filozofie lub przeciwstawianie się trendom.

W książce Sagmeistera i Walsha stwierdzają, że dbałość o formę (innymi słowy, piękno) z kolei czyni projekt bardziej funkcjonalnym. Na przykład piękny projekt opakowania lepiej się sprzedaje. Moore zdecydowanie to popiera: „Piękno jako rama, filozofia, a nawet język, pokazuje, jak budować firmy, które są bardziej istotne i potrzebne w dzisiejszym świecie, w którym wszyscy żyjemy: firmy, które budują dziedzictwo, które wykraczają poza zrównoważony rozwój, które stawiają najlepsi ludzie chcą pracować i którzy zapewniają wyjątkową obsługę klienta, a wszystko to przekłada się na długoterminowy wzrost i rentowność”.

Alan Moore argumentuje również, że zamiast tworzyć coś bardziej funkcjonalnego, „piękno wypływa z celu”, cytując firmy takie jak Patagonia jako przykładowe w przyciąganiu kreatywnych talentów oraz skutecznym podejmowaniu decyzji i przywództwie poprzez poczucie celu osadzone w całym biznesie. Dla niego piękno to nie tylko projektanci, a nawet zespoły projektowe: to kultura pracy zbudowana wokół hojności i pozytywnego nastawienia. To z kolei przynosi głębsze zaangażowanie w wykonywane zadania, zaufanie i ogólne lepsze samopoczucie.

Chodzi również o zrównoważony rozwój, zarówno dla biznesu, jak i dla świata: Moore twierdzi, że „piękne firmy… biorą mniej, ulepszają przy mniejszych nakładach i nic nie marnują” – są „regeneracyjne, istnieją jako część żywych systemów, a nie próbują zakłócać lub niszczyć ich." Moore dodaje: „Piękno nie jest sprzeczne z rygorem. Posiadanie pięknego biznesu z piękną kulturą i wytwarzaniem pięknych produktów nie zaszkodzi wynikom finansowym ani zwrotowi z kapitału własnego. Rzeczywiście, na dłuższą metę może to być jeden z twoje największe atuty”.

Czym jest piękno? I czy jest nam to potrzebne w sztuce i designie? (8)

Aby piękniejszy projekt był głębszy niż obrazy, które umieszczasz na świecie, chodzi o społeczny cel tego, co robisz i jak prowadzisz swój kreatywny biznes. Więc jeśli kierujemy się ideą, że piękno pozostaje kluczowe dla projektowania, ale podstawy tego, co jest postrzegane jako „piękne”, są bardziej zmienne niż kiedykolwiek wcześniej, w jaki sposób jako projektant tworzysz piękniejsze prace?

Opisywanie piękna jako „słodkiego punktu między porządkiem a chaosem” (zamiast odrzucenia przez modernistycznych projektantów chaosu w jakiejkolwiek formie); Sagmeister i Walsh używają równania M = O/C, aby zdecydować o pięknie czegoś (piękno, M, to stosunek organizacji (O) do złożoności (C).) Niezależnie od tego, czy zlecenie wymaga prostoty, ozdób, czy przekraczania granic tworzenie obrazów , piękno jest i zawsze będzie najważniejsze.

W czasach, w których projektanci coraz częściej widzą, że sztuczna inteligencja i inne innowacje technologiczne stopniowo zyskują na sile projektowania, komputery nigdy nie będą w stanie ocenić wrodzonego, bardziej mglistego poczucia piękna. Piękno jest z natury związane z ludzkością i bez względu na to, jaką twarz nadasz, komputery nigdy nie będą naprawdę ludzkie.

Ten artykuł pierwotnie ukazał się w numerze 300Sztuka komputerowa, wiodącego na świecie magazynu poświęconego wzornictwu.Kup numer 300Lubzapisz się tutaj.

Czytaj więcej:

(Video) Jak mówić, żeby nas słuchano? - Prof. Jerzy Bralczyk

  • Historia projektowania graficznego: 25 przełomowych wydarzeń
  • Projektuj na dobre: ​​sposoby wykorzystania swojej kreatywności, aby coś zmienić
  • Problem płci w projektowaniu i co możesz z tym zrobić

Czym jest piękno? I czy jest nam to potrzebne w sztuce i designie? (9)

Dziękujemy za przeczytanie 5 artykułów w tym miesiącu* Dołącz teraz, aby uzyskać nieograniczony dostęp

Ciesz się pierwszym miesiącem za jedyne 1 GBP / 1 USD / 1 EUR

*Czytaj 5 bezpłatnych artykułów miesięcznie bez subskrypcji

Czym jest piękno? I czy jest nam to potrzebne w sztuce i designie? (10)

Dołącz teraz, aby uzyskać nieograniczony dostęp

Wypróbuj pierwszy miesiąc za jedyne1 GBP / 1 USD / 1 EUR

Pobierz biuletyn Creative Bloq

Codzienne wiadomości projektowe, recenzje, poradniki i nie tylko, wybrane przez redaktorów.

Czym jest piękno? I czy jest nam to potrzebne w sztuce i designie? (11)

Emily Gosling

(Video) Przestrzeń w designie. Podcast #14 | Rzeczy Piękne

Emily Gosling jest niezależną dziennikarką zajmującą się sztuką i projektowaniem, obecnie pisze dla takich tytułów jak Creative Review, Eye on Design, Creative Boom i People of Print. Wcześniej pracowała w magazynie Elephant, It’s Nice That i Design Week oraz była redaktorką magazynu Type Notes. Jej książka „Creative Minds Don’t Think Alike” została opublikowana przez Ilex Press w 2018 roku, a ona także gra na basie jako jedna czwarta ośmiotysięcznej bestii, Superstation Twatville.

Powiązane artykuły

  • Pierwszy na świecie kolorowy monitor e-ink to zasadniczo 25-calowy Kindle
  • Użytkownicy Twittera usuwają X Elona ze swoich ekranów głównych
  • Fani pieką nowe logo Big Brother
  • To zwierzęce logo z iluzją optyczną sprawiło, że podwójnie ujęłam
(Video) Visual thinking - czym jest myślenie wizualne i jak może nam pomóc w biznesie? - Karolina Adamczak

FAQs

Co to jest piękno w sztuce? ›

PIĘKNO (gr.  [kalós], łac. pulchritudo, pulchrum) – analogicznie pojęta właściwość rzeczywistości, ludzkich wytworów, w tym sztuki, a także ludzkie- go sposobu postępowania, wyrażana w tradycji kultury zach. pod postacią har- monii, doskonałości lub blasku, które jako oglądane i dla oglądania budzą upodobanie.

Po co jest piękno i sztuka sakralna Genially? ›

Sztuka sakralna jest ponadczasowa. Wyraża uczucia, które przeżywają wszyscy ludzie, niezależnie od czasu i miejsca. MESJASZ - oratorium - skomponowane w 1741 roku przez Georga Friedricha Händla.

Po co nam piękno? ›

Piękno łagodzi obyczaje, dodaje energii, wigoru, sprawia, że chce nam się kochać, tańczyć, żyć, czasem uruchamia w nas coś, o co byśmy się nie podejrzewali.

Jak można zdefiniować piękno? ›

Piękno jest różnie definiowane i można określić je, jako pozytywną właściwość estetyczną bytu, wynikającą z zachowania proporcji, harmonii barw, dźwięków, stosowności, umiaru i użyteczności, odbieraną przez zmysły.

Co jest symbolem piękna? ›

Lilia – piękna i użyteczna

Istniało przekonanie, że białe lilie rozkwitają tylko wtedy, gdy posadzi je dobra kobieta lub gospodyni dbająca o swoje rodzinne gniazdo. W Beskidach Zachodnich wierzono, że jeśli kwiatu dotknie dziewczyna, która straciła wianek, ten sczernieje i zwiędnie.

Czy sztuka musi być piękna? ›

Sztuka może, ale nie musi być pięknem, wybawieniem, sensem. Może, ale nie musi być blisko takich uczuć jak cierpienie, wzniosłość, miłość. Bo sztuka to doświadczenie wzbogacające życie.

Co przedstawia Sztuka sakralna? ›

W najogólniejszym ujęciu sztuka sakralna to ogół dzieł natchnionych w szczególny, duchowy sposób. Nie tylko są one inspirowane motywami religijnymi, ale też wyrażają transcendentne prawdy o miejscu człowieka w świecie i hierarchii bytów.

Czy piękno jest obiektywne? ›

Piękno nie jest obiektywne w tym znaczeniu, że różne osoby mogą je różnie postrzegać. Nie jest wartością wymierną. Jest subiektywne, bo powiązane z uczuciami, sposobem myślenia, indywidualnym doświadczeniem i konkretną osobą, która jest w stanie obcować w sposób twórczy z tym, co boskie.

Czym jest prawdziwe piękno? ›

Prawdziwe piękno jest wewnętrzne, jedyne, które nie zaniknie, którego nie można odebrać i dostrzegalne jest tylko okiem duszy. To te, którego nie można zmierzyć, gdyż piękno tkwi w postępowaniu.

Czym jest piękno iż jakich elementów się składa? ›

Piękno – pozytywna właściwość estetyczna bytu wynikająca z zachowania proporcji, harmonii barw, dźwięków, stosowności, umiaru i użyteczności, odbierana przez zmysły. Istnieje piękno idealne, duchowe, moralne, naturalne, cielesne, obiektywne i subiektywne.

Co to znaczy piękna? ›

1. «odznaczający się pięknem kształtów, barw, dźwięków itp.»

Co stanowi kryterium piękna? ›

Piękno polega zatem na harmonii, a jego kryterium stanowi proporcjonalność. Podobnie jest np. z pięknem ludzkiego ciała – jego symetryczna budowa, harmonijne ułożenie rysów twarzy itp. przesądzają o ludzkiej urodzie.

Na czym polega piękno sztuki współczesnej? ›

Piękno sztuki współczesnej polega na tym, że może ona być we wszystkim - mówi Marcel Andino Velez – podważa, odwraca na lewą stronę rzeczywistość, więc tam, gdzie się ujawni, tam jest. Dlatego tak trudno czasem zrozumieć, o co chodzi.

Czym jest piękno w starożytności? ›

Bardzo ważnym pojęciem w życiu Greków było pojęcie „piękna”. Piękno dla Greków było synonimem harmonii, ładu czy prawidłowości. Piękno oznaczało zdrowe ciało i imponujące dzieła sztuki, także charakter człowieka (Grecy uważali, że to, co jest piękne, musi być dobre).

Videos

1. Hodujemy gatunek, który będzie dominował nad nami intelektem: prof. Andrzej Dragan - didaskalia #7
(didaskalia)
2. Kim jest ART DIRECTOR? Jakie musisz posiadać kompetencje aby nim (nią) zostać?
(Tom Biskup)
3. Dlaczego myślimy i jak mózg może prowadzić nas na manowce? - prof. Jerzy Vetulani
(WSIiZ w Rzeszowie)
4. Rzeczywistość to coś innego niż myślimy? - POP Science #43
(Astrofaza)
5. Czy AI zniszczy sztukę i twórców? - POP Science #48
(Astrofaza)
6. prof. Andrzej Dragan - „Stany splątane i inne herezje. Nobel z fizyki 2022”
(Uniwersytet Warszawski)
Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Lidia Grady

Last Updated: 06/09/2023

Views: 6352

Rating: 4.4 / 5 (65 voted)

Reviews: 88% of readers found this page helpful

Author information

Name: Lidia Grady

Birthday: 1992-01-22

Address: Suite 493 356 Dale Fall, New Wanda, RI 52485

Phone: +29914464387516

Job: Customer Engineer

Hobby: Cryptography, Writing, Dowsing, Stand-up comedy, Calligraphy, Web surfing, Ghost hunting

Introduction: My name is Lidia Grady, I am a thankful, fine, glamorous, lucky, lively, pleasant, shiny person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.